Boken ‘Social Media’ utforsker hvordan sosiale medier fungerer som et mangfoldig verktøy, anvendt av både lærere og studenter til både positive og negative formål. Til tross for den utbredte bruken av sosiale medier, gjenstår det fortsatt betydelig forskning for å forstå hvordan disse plattformene påvirker utdanning. Boken samler forskning som belyser de ulike innflytelsene sosiale medier har på utdanningssektoren. Den deler studien inn i fire omfattende områder: den educational påvirkningen på ungdom og studenter, profesjonell utvikling innad i fagområder, læring i høyere utdanning samt sosiale rettferdighet og aktivisme. Forfatterne av kapitlene fremhever mulighetene som ligger i bruken av sosiale medier i utdanningsfeltet, og gir anbefalinger for hvordan man kan håndtere de utfordringene som kan oppstå i forbindelse med integrasjonen av sosiale medier i undervisning og læring. Videre argumenterer de for at sosiale medier kan brukes for å styrke og forbedre profesjonell interaksjon blant lærere, noe som kan bidra til å skape et mer samarbeidende læringsmiljø.