Denne boken handler ikke primært om hva studenter skal lære, eller hvordan de skal lære. I stedet fokuserer den på hvordan vi kan finne de beste metodene og forholdene for å undervise dem, enten det skjer på skolen, hjemme, eller i samfunnet. Mer spesifikt undersøker vi hvordan studenter kan lære mest mulig effektivt og produktivt innenfor gitte tidsrammer og ressurser. På samme måte som innen jordbruk, medisin, folkehelse og moderne industrier, kan vi hente inn kunnskap fra grundig vitenskap som en av de beste kildene for å informere oss. Formålet med denne boken er å samle anerkjente eksperter med ulike perspektiver som kan bidra til å besvare dette spørsmålet. Boken retter seg ikke bare mot forskere innen ulike akademiske disipliner, men også mot forskningsbrukere som lærere, beslutningstakere, foreldre og borgere som ønsker å skille mellom gyldige og ugyldige påstander om effektivitet og produktivitet knyttet til utdanningsprodukter, ansatte og politiske beslutninger.