I en tid hvor kunstig intelligens (AI) blir stadig mer integrert i høyere utdanning, står akademikere overfor en identitetskrise. I boken 'Academic Identity in the Age of AI' utforsker Dr. Richard Nelson hvordan AI påvirker akademikerens rolle, vurderer etiske problemstillinger og skisserer framtiden for akademikere innen høyere utdanning i AI-epoken. Boken dykker ned i det stadig skiftende landskapet innen høyere utdanning og dets sammenheng med raske fremskritt innen generativ kunstig intelligens. Gjennom en omfattende analyse av disse sentrale temaene gir forfatteren innsikt i hvordan man kan navigere i de utfordringer og muligheter som digital transformasjon bringer til høyere utdanning, med særlig fokus på den endrede oppfatningen av akademikeren i dagens samfunn. Kapitlene utforsker den historiske konteksten for akademisk identitet og de utfordringene som moderne universiteter står overfor, med vekt på de skiftende rollene til akademikere og den komplekse innvirkningen av AI i akademia, spesielt når det gjelder undervisning, vurdering og administrative oppgaver.