Digitisation, AI and Algorithms in African Journalism and Media Contexts
Produktbeskrivelse
Boken 'Digitisation, AI and Algorithms in African Journalism and Media Contexts' utforsker hvordan kunstig intelligens, roboter, algoritmer og data er integrert i mediebransjen, og hvordan disse teknologiene omformer journalistikk og redaksjonspraksiser i Afrika. Den setter søkelys på hvordan informasjonsteknologi påvirker alt fra redaksjonell agenda og produksjonsprosesser til målretting av publikum og annonsører. Spesielt sosiale medieplattformer har spilt en sentral rolle i denne utviklingen, og tilbyr sanntidsanalyse av forbrukeratferd og nyhetsstrømmer for en digital borger som er både grenseløs og alltid på jakt etter informasjon. Algoritmene som benyttes i disse plattformene har gjort dem til uunnværlige verktøy for nyhetsaggregasjon, omdirigering av forbrukervaner og tilpassede annonser, noe som bidrar til å opprettholde journalistikkens relevans og bærekraft globalt. Til tross for den økende betydningen av disse teknologiene, er forskningen knyttet til AI, algoritmer og datadrevet journalistikk fra det globale sør mangelfull, spesielt i sammenheng med Sub-Sahara-Afrika. Denne boken tar et skritt bort fra det vestlige perspektivet og adresserer de betydelige kunnskapshullene som finnes i dette feltet.