I en tid der beslutningstakere håndterer fremtidige risikoer ved å øke standardiseringen av nasjonale utdanningssystemer, presenterer boken "Educational Standardisation in a Complex World" en kritisk analyse av denne utviklingen. Boken tar for seg hvordan globale utdanningspolitikker, kvalitetsvurderingsmekanismer og styringsinstrumenter former utdanning på en kompleks måte. Den gir leserne verktøy for å utfordre etablerte oppfatninger om de standardiserende kreftene som endrer utdanningsrealiteten. Gjennom å undersøke standarder og standardisering fra ulike teoretiske perspektiver og kontekster, stiller boka viktige spørsmål: Hvorfor tenker vi på utdanning ut fra standardperspektiver? Hvilke antakelser ligger til grunn for forestillingen om standarder? Boken er organisert i tre deler; de historiske, teoretiske og filosofiske diskusjonene i første og tredje del fremhever hvordan utdanningsstandarder kan forstås på forskjellige måter, og gir leserne innsikt i fenomenets tvetydige og kontekstbundne aspekter. I midtdelen finner man seks casestudier som ytterligere belyser problematikken.