Boken 'Learning with Multiple Representations' er utgitt innen rammeverket til et europeisk samarbeidende forskningsprogram, kalt Learning in Humans and Machines, som er finansiert av European Science Foundation. Hovedformålet med boken er å samle artikler som utforsker læring av deklarativ kunnskap og problemløsningsferdigheter som involverer flere representasjoner, inkludert verbale, grafiske og matematiske former. Dette inkluderer også kunnskap på forskjellige nivåer av abstraksjon, for eksempel kvalitative og kvantitative tematikker, samt spesifikke tilfeller eller generelle modeller. Et viktig mål for forskningsprogrammet er å demonstrere eksisterende og innlede nye samarbeid mellom utdanningsvitenskap, psykologi og maskinlæring. Boken gir en omfattende oversikt over den nåværende tilstanden innen feltet læring med ulike representasjoner, presentert gjennom flere oversiktskapitler. Den dekker tilnærminger fra ulike perspektiver, inkludert utdanning, kognitiv modellering og maskinlæring, og inkluderer både teoretiske analyser og empiriske studier.