I "The Battle to Do Good" gir den tidligere McDonald's-lederen Bob Langert leserne et unikt innblikk i de utfordringene megamerket har møtt i sin søken etter å ta ansvar for samfunnsproblemer. Boken tar for seg viktige temaer som emballasje, avfall, resirkulering, fedme, avskoging og dyrevelferd, og skildrer hvordan McDonald's fra slutten av 1980-tallet befant seg midt i en rekke kontroversielle saker. Langert forteller om konfrontasjoner med sterke NGO-er som Greenpeace, People for the Ethical Treatment of Animals og Corporate Accountability, og hvordan dette markerte et dramatiske skifte for McDonald's. Fra å ha vært elsket siden åpningen i 1955, ble de plutselig oppfattet som en del av mange samfunnsproblemer. I denne boken dokumenterer Langert både oppturer og nedturer fra en turbulent periode, og beskriver hvordan McDonald's gikk fra å forsvare seg mot kritikk til å samarbeide med uventede partnere for å finne løsninger. Alt fra en energisk dervish, en autistisk dyreforsker, til lidenskapelige miljøforkjempere fra World Wildlife Fund og Conservation ble en del av denne transformative reisen.