Boken "Emotionally Durable Design" utfordrer vår kastekultur ved å utvikle originale designverktøy, metoder og rammeverk som styrker relasjoner mellom mennesker og objekter. Vi blir ledet utover de etablerte områdene innen bærekraftig design, hvor fokuset vanligvis er på energi og materialer, og inn i de underliggende psykologiske prosessene som påvirker mønstre for forbruk og avfall. Med et klart og tilgjengelig språk stiller forfatteren spørsmålene: Hvorfor kaster vi produkter som fortsatt fungerer? Videre definerer han strategier for å designe produkter som folk ønsker å beholde over lengre tid. Underveis presenteres vi for mer enn tjue eksempler på emosjonell holdbarhet innen alt fra smarttelefoner og sko til stoler, klokker, tekopper, brødroster, båter og andre materielle opplevelser. "Emotionally Durable Design" utfordrer den rådende pessimismen i bærekraftdiskursen og baner vei for en mer håpefull, meningsfull og robust materiell kultur. Denne andre utgaven har også uttrekkbare seksjoner.