Boken "Empirisk etikk i pedagogiske praksiser" belyser de etiske dimensjonene i ulike pedagogiske kontekster, og setter fokus på at pedagogikk ikke bare handler om effektiv opplæring, men også om hva som er moralsk forsvarlig. I motsetning til tradisjonelle tilnærminger, hvor etiske teorier ofte anvendes direkte på læringssituasjoner, tar forfatterne en ny vinkel ved å utforske etiske ressurser som allerede er til stede i pedagogiske praksiser. Hvert kapittel tar utgangspunkt i ulike pedagogiske settinger, der forfatterne, gjennom teoretisk funderte analyser, avdekker etiske ressurser og gir dem liv. Boken presenterer tre tilnærminger for hvordan man kan fremheve disse ressursene: ved å artikulere, forstyrre og utvide praksisene. Innholdet spenner over et bredt spekter av pedagogiske temaer, inkludert barnehager, spesialpedagogikk, lærebøker, etisk plattform for læreryrket, flerkulturell skole, holdningsdannelse, skolegården, narrativer, religiøst mangfold, med mer. Denne boken er et uvurderlig ressursverktøy for lærere i grunnskole og barnehage, pedagogiske ledere, lærerutdannere, forskere innen pedagogikk og etikk, samt studenter på pedagogiske utdanningsprogrammer.