Boken "En barnehage for alle" er skrevet av Palma Sjøvik i samarbeid med flere kompetente bidragsytere, og tar for seg den viktige tematikken rundt inkluderende barnehager med fokus på ulike funksjonsnedsettelser, i tillegg til språklige og sosiale utfordringer. Hensikten er å fremheve barnehagens rolle som et inkluderende fellesskap hvor hvert barn ses som en unik person med egne verdier og behov. For å oppnå dette, er det essensielt med høyt kvalifisert personale som kan håndtere mangfoldet blant barna gjennom tilpassede læringsmetoder og aktiviteter. Boken adresserer mange viktige emner, inkludert barn som befinner seg i sorg eller krise, samt hvordan resiliense kan anvendes som en tilnærming. Den gir også innsikt i det offentlige hjelpeapparatet, betydningen av foreldresamarbeid, samt bruk av lekemateriell og musikk i spesialpedagogisk arbeid. Denne oppdaterte utgaven er nøye revidert i samsvar med nye lover og forskrifter, og introduserer et nytt kapittel om barnas rett til medvirkning, spesielt for de med spesielle behov. Målgruppen for denne boken er primært studenter i barnehagelærerutdanningen, samt fagpersoner som arbeider i barnehager, helsestasjoner, barnevern og pedagogisk-psykologisk tjeneste. "En barnehage for alle" er en viktig ressurs for å forstå og utvikle inkluderende praksiser i barnehagekonteksten.