En skoleleders dagbok av Ann Elisabeth Gunnulfsen, Jeffrey B. Hall
Produktbeskrivelse
Har du noen gang som skoleleder følt at du burde hatt juridiske kvalifikasjoner? I hverdagen møter mange ledere utfordringer der beslutningene de tar ikke alltid er i samsvar med gjeldende lover og forskrifter. Balansen mellom juridisk vurdering og pedagogiske hensyn kan ofte virke overveldende. En skoleleders hverdag preges kontinuerlig av refleksjon og utfordringer knyttet til lovgivning og regelverk. De fleste skoleledere er ikke utdannet jurister, noe som bringer frem mange spørsmål omkring deres roller som rettsanvendere. Skoleledere må navigere mellom ulike, ofte motstridende, hensyn og interessesfærer, og står dermed overfor komplekse prioriteringer basert på pedagogiske mål, læreplaner, økonomiske begrensninger og faglige ressurser. Krav om hurtighet i beslutningstaking kan ofte stride med behovet for grundighet i behandlingen av saker, spesielt når det gjelder rettighetene til elever, ansatte og foreldre. I denne boken deler Ann Elisabeth Gunnulfsen og Jeffrey Hall innsiktsfulle og gjenkjennelige situasjoner fra skolens hverdag, samtidig som de belyser relevante juridiske perspektiver i lys av disse situasjonene.