Boken 'Online Small Groups as Sites of Teaching' er basert på en reflekterende fortelling som gir innblikk i erfaringene fra et deltakende aksjonsforskningsprosjekt, som fokuserer på ledelse av online smågrupper for voksne i Svenska kyrkan i Stockholm i løpet av 2021 og 2022. I avhandlingen drøftes nødvendigheten av å nytenke og revitalisere undervisning som en essensiell del av kristen religiøs utdanning. Gjennom bruk av kreative ikke-fiksjonsmetoder utvider avhandlingen perspektivet fra det opprinnelige Online Small Groups-prosjektet, ved å invitere leserne til å bli med på en 'læringsreise'. Den narrative fremstillingen suppleres med mer tradisjonelle analyser som kobler erfaringene fra smågruppene i Svenska kyrkan til lignende forskning fra den anglosaksiske verden, med særlig vekt på hvordan begreper om fellesskap kan variere på grunn av ulik forståelse av ekklesiologi. Innsiktene oppsummeres deretter i åtte undervisningsstrategier som har som mål å formidle handlingsrettet kunnskap til ledere av smågrupper, før studien konkluderer med betydningen av denne tilnærmingen.