A Multimodal Analysis of Picture Books for Children
Produktbeskrivelse
Boken 'A Multimodal Analysis of Picture Books for Children' tar et dypdykk inn i samspillet mellom visuelle og verbale elementer i ni utvalgte bildebøker for barn. Den går langt utover en enkel analyse av forholdet mellom virkelighetsrepresentasjon og språk. Gjennom grundige kapitler utforsker den de mest relevante teoriene innen systemisk-funksjonell lingvistikk og visuell sosial semiotikk, og bygger videre på tidligere forskning innenfor sjangeren barnebøker. Boken har som mål å identifisere hvilke verbale og visuelle strategier forfattere og illustratører benytter seg av for å (i) formidle representasjonelle betydninger, (ii) etablere interpersonlige relasjoner innen fortellingen, samt ekstern relasjon mellom forfatter og leser, og (iii) skape sammenhengende fortellinger. Det oppnås gjennom en nøye analyse av de ideasjonale, interpersonlige og tekstlige valgene som er tilgjengelige for skaperne av bildebøker.