De siste fem årene har det skjedd en rask og omfattende utvikling innen studiet av videospillmusikk. Som med alle nye fagområder, står denne betydningsfulle subdisiplinen fortsatt overfor grunnleggende spørsmål om hvordan man bør tilnærme seg musikken fra videospill. I denne boka gir eksperter innen spillmusikk sine svar på disse problemene. Boken foreslår en rekke nye tilnærminger til studiet av spillmusikk. I utviklingen av måter å konseptualisere og analysere spillmusikk på, tar den eksplisitt opp andre kritiske spørsmål, inkludert skillet mellom spillopplevelse og musikkopplevelse, hvordan begrepet diegesis kompliseres av interaktiviteten i videospill, betydningen av filmestetikk i spillmusikken, tekniske aspekter ved produksjon av spillmusikk, og forholdet mellom spillmusikk og kunstmusikktradisjoner. Denne samlingen er både tilgjengelig og samtidig teoretisk solid og kompleks. Den trekker på et mangfold av perspektiver og presenterer ny forskning som vil være av stor betydning.