Boken "Micro-Reflection on Classroom Communication" tar for seg tradisjonelle problemstillinger knyttet til kommunikasjon i klasserommet. Den griper inn i spørsmål som hvem som snakker mest, om interaksjonen er lærersentrert eller elevsentrert, om deltakelsen er begrenset til noen få eller tilgjengelig for alle, hvilke type spørsmål lærere stiller (viser eller refererer), samt hvilken type tilbakemelding de gir. Disse indikatorene gir en enkel og nyttig måte å fange opp klasseroms kommunikasjon på i både distribusjonelle og kategoriske termer. Boken retter derimot oppmerksomhet mot en mindre utforsket dimensjon — kvaliteten av denne kommunikasjonen, og undersøkelse av hvorvidt den fremmer læring, uavhengig av hvem som snakker mest. Basert på over ti års grundig analyse av videoopptak fra ESL klasseromsinteraksjon, tilbyr denne boken en ny tilnærming for å vurdere kvaliteten av kommunikasjon i klasserommet, som går utover enkle fordelinger og kategoriseringer. Gjennom detaljerte transkripter av faktiske klasseromsinteraksjoner, inviterer boken til reflekterende samtaler om hvordan tre prinsipper former denne kommunikasjonen.