I 2004 ble det anslått at det var 2,5 millioner yoga utøvere i Storbritannia, og denne tallet fortsetter å stige. Tidligere forskning har behandling av yogaens historie og vitenskap, men har sjelden utforsket hvordan denne kunnskapen har blitt delt. Boken 'Post-lineage Yoga' tar sikte på å endre dette. Siden innføringen av gruppeklasser, har yoga lærere formet bevegelsene og opplevelsene til sine studenter. Likevel finnes det en mer demokratisk og individualisert tilnærming til yogaens deling, som har blitt oversett. I lys av den nylige #MeTooinYoga-bevegelsen og den økende populariteten av tilgjengelig yoga, ser mange lærere seg nå tilbake på denne skjulte historien for å finne svar. I et variert yrke som er sterkt motvillig til offisiell regulering, er det essensielt for både forskere og beslutningstakere å forstå risikoene og fordelene ved denne utviklingen. Boken presenterer en banebrytende modell for forskere som ønsker å forstå den moderne undervisningen og praksisen av yoga, i takt med at stadig flere mennesker oppdager gleden ved denne praksisen.