Denne boken utforsker et mangfold av prosjekter innen 'Reading to Learn' (R2L) fra ulike deler av verden, med vekt på forskjellige utdanningsmiljøer og språk. Pedagogikken bak R2L har utviklet seg over to tiår, drevet av en kombinasjon av idealisme, akademisk forskning og lærererfaring. Et felles mål for alle involverte i R2L er å bli mer effektive lærere og å bistå andre i denne prosessen. Denne streben er forankret i det demokratiske prinsippet om at utdanning skal være like tilgjengelig, inkluderende og effektiv for alle studenter. I første kapittel gir David Rose en innføring i R2Ls opprinnelse, som springer ut fra arbeidet med aboriginske barn i Australia, informert av sjangerbevissthet og støttende lesepraksiser. Følgende tre kapitler fremhever metodens betydning i miljøer med utdanningsmessige utfordringer i australske skoler. Ytterligere kapitler beskriver metodens effektivitet globalt, på tvers av mange språk, ofte under svært krevende læringsforhold. Fortellinger fra Afrika gir innblikk i...