Boken "Trajectories and Themes in World Popular Music" utforsker utviklingen av moderne globalisering siden slutten av det 19. århundre, og analyserer hvordan hegemoniske kulturelle troer og praksiser har vært til stede gjennom forskjellige faser av kapitalismens historie. Dette verket gir et kritisk sosialteoretisk perspektiv for å studere verdens populærmusikk. Gjennom en kronologisk tilnærming undersøker forfatteren tre viktige faser i kapitalismens hegemoniske utvikling - liberal, organisert og nyliberal kapitalisme - og hvordan hver av disse kulturelle kontekster har påvirket verdens populærmusikk. Boken avdekker at selv om kapitalismen er en global tilstedeværelse i dag, har dens historie vært preget av rasisme og maskulin hegemonisk dominans. Tidlig europeisering og globalisering har hatt en betydelig innvirkning på den vestlige hegemoni knyttet til rase, kjønn, seksualitet og kapital, mens nye kapitalteknologier har ført til en fornyet reproduksjon og utnyttelse av rasifiserte, seksualiserte og klassifiserte befolkninger. Gjennom en grundig kritikk av forholdet mellom fremvoksende kapitalistiske former og kultur, tilbyr denne boken en dypere forståelse av hvordan populærmusikk har blitt formet av de underliggende maktdynamikkene i samfunnet.