Understanding Attitude in Intercultural Virtual Communication
Produktbeskrivelse
Boken "Understanding Attitude in Intercultural Virtual Communication" utforsker betydningen av holdning når det kommer til samarbeid i virtuelle, tverrkulturelle sammenhenger. Holdning beskrives som viljen til å utforske, lære og delta i nettverk på nettet, samt å samarbeide med andre, dele ideer og kunnskap, og bidra til felles kunnskapsbygging (Helm & Guth, 2010, s. 81). For å oppnå vellykket virtuell samarbeid er det avgjørende å vektlegge mellommenneskelige faktorer som identitet, relasjoner og tillit. Utviklingen av disse faktorene er sterkt knyttet til holdningsdimensjonen og hvordan deltakerne velger å uttrykke dette i samspillet (Oskoz & Gimeno-Sanz, under press; Vinagre & Corral, 2018; Vinagre & Corral, kommende). Forskning innen telekolaborasjon har hovedsakelig fokusert på deltagernes bruk av holdningsressurser fra et innholdsperspektiv, der Byram's (1997) modell for interkulturell kompetanse har vært den mest brukte tilnærmingen for analyse. Nyligere studier har imidlertid begynt å se på holdning fra et lingvistisk perspektiv.