Boken 'Et land på fire hjul' av Ulrik Eriksen gir en unik innsikt i hvordan bilens inntog har formet Norge. I en tid hvor sjøveien var primordial, kom bilen som et luksusprodukt. I dag er det nærmere tre millioner personbiler i landet, og firhjulingen har blitt en uunngåelig del av hverdagen, sammen med de mange utfordringene den medfører. Eriksen viser hvordan bilen har knyttet Norge sammen, samtidig som den har skapt omfattende endringer i norsk by- og tettstedsutvikling. Den norske bilavhengigheten har ført til en eksplosiv vekst i veinett og subsidier for elbiler, som tiltrekker seg ytterligere kjøring. Boken tar for seg interessante fenomener som trafikkaos, motorveibygging, beboeraksjoner og byutvikling, og gir innsikt i dagens debatter som bompengeopprør og ønsket om bilfrie sentre. Med skarpe observasjoner og underholdende narrativ leder Eriksen leseren gjennom bilismens historie i Norge. Tidligere nevnte anmeldere har berømmet boken for dens innsikt og velskrevenhet, og den gir provokative perspektiver på hvordan urban utvikling kunne vært forbedret dersom norske byplanleggere hadde fått inspirasjon fra Nederland heller enn California.