Ethical Consumption av Alex (Nottingham Trent University UK) Hiller, Helen (Durham University UK) Goworek
Produktbeskrivelse
Boken 'Ethical Consumption' gir en grundig utforskning av etikk i forbruksmønstre, basert på solide fundamenter innen grønt og økologisk forbruk. Denne kortlivede boken presenterer en ekspertvurdering av empirisk bevis knyttet til etisk forbruk, og integrerer perspektiver fra marketing, psykologi og sosiologi. Forfatterne tar en både historisk og tematisk tilnærming som dekker definisjoner av etisk forbruk, ulike typer etiske forbrukerpraksiser, suksesshistorier fra forbrukerhandlinger, samt de nåværende utfordringene. Boken legger spesielt vekt på fremveksten av moderne perspektiver på etisk forbrukeratferd, fra tre distinkte vinkler: de som fokuserer på forbrukersegmentering (profilering av etiske forbrukere), de som tar en psykologisk tilnærming (beslutningsprosessene som ligger til grunn for etisk forbruk) og de som er sosiologiske i natur (identiteter og praksiser som støtter etisk forbruk). Til slutt syntetiserer boken disse perspektivene i konteksten av de 'problemene' som eksisterer i dagens samfunn.