"Management as Deliberation" er en unik og viktig longitudinell studie som utforsker kompleksiteten ved å oppnå resultater i store selskaper. Boken bygger på dybdeintervjuer med svenske industriledere, først utført i 1990 og deretter igjen i 2020, tre tiår senere. Gjennom disse intervjuene avdekker forfatterne hvordan disse lederne har beveget seg oppover i rangene i sine respektive selskaper, som inkluderer kjente navn som SKF, Scania, Atlas Copco, Stora Enso, samt banker som Handelsbanken, shippingfirmaer som Stena Line, luftfartselskapet SAS, finanssektoren og forbrukervarer som Volvo Cars. Totalt ble omtrent 675 læringshendelser analysert, noe som gir en dypere forståelse av de erfaringene som har formet dagens tilnærming til komplekse situasjoner i næringslivet. En av hovedfunnene i studien er hvordan disse lederne håndterer 'overraskende' situasjoner, ofte når de blir 'kastet' inn i uforutsigbare kontekster. Mange av læringshendelsene fokuserer på tidspunkter preget av maksimal usikkerhet, hvor lederne må utvikle en troverdig forklaring på utfordringene de står overfor.