Den andre utgaven av "Ethnographic Thinking: From Method to Mindset" fungerer som en introduksjon for fagfolk som ønsker å anvende etnografi på virkelige utfordringer og kommersielle prosjekter. Bygget på den første utgaven, inkluderer hver kapittel nå et avsnitt med praktiske råd som hjelper leserne med å aktivere essensielle innsikter i sitt arbeid. Bokens hovedpremiss - at tankeprosessene og mønstrene etnografer utvikler gjennom sin praksis har strategisk verdi som strekker seg utover forbrukerinnsikter - forblir uendret. Med virkelige eksempler viser Hasbrouck hvordan en mer helhetlig forståelse av en organisasjon kan bidra til en dypere innsikt i deres tilbud innenfor dynamiske kulturelle sammenhenger. Gjennom denne tilnærmingen argumenterer han for at etnografisk tenkning hjelper organisasjoner med å øke verdsettelsen av åpenhet og utforskning, foredle tolkningsevner, samt dyrke en helhetlig tankegang. Dette gir dem muligheten til å utvide perspektivene sine, utfordre antagelser og fremme kryssbefruktning av ideer på tvers av forskjellige områder.