Ethnography av Martyn (The Open University UK) Hammersley, Paul (Cardiff University) Atkinson
Produktbeskrivelse
Den fjerde utgaven av denne ledende introduksjonen til etnografi har blitt grundig oppdatert og betydelig omskrevet. Boken gir en systematisk innføring i prinsipper og praksis for etnografisk forskning, med et nytt kapittel om 'Etnografi i den digitale verden'. Forfatterne argumenterer for at etnografi best forstås som en reflekterende prosess. Dette krever at forskere anerkjenner at sosial forskning er en del av den verden de studerer, og at de reflekterer over hvordan de selv påvirker både dataene og analysen. Kapittel 1 begynner med en skisse av prinsippet om refleksivitet, i lys av konkurrerende forskningsfilosofier, og forfatterne diskuterer deretter hovedtrekkene ved etnografisk arbeid, som: * utvalg og sampling av tilfeller * tilgangsproblemet * relasjoner i feltet og observasjon * intervjuing * bruk av dokumenter * registrering og organisering av data * prosessen med dataanalyse og skriving av forskningsrapporter. Boken behandler også etiske aspekter knyttet til forskningen.