I "Etikk for pedagoger" presenterer Lars Gunnar Lingås en grundig innføring i den diskursetiske tilnærmingen, som står i overensstemmelse med lærerprofesjonens vekt på verdigrunnlag og refleksjon over etiske utfordringer. Boken utforsker viktige aspekter ved forholdet mellom livssyn og etikk, samt hvordan menneskesyn og barnesyn påvirker etisk vurdering i undervisningssituasjoner. Lingås legger særlig vekt på pedagogikkens verdigrunnlag, og tilbyr mange illustrative eksempler på de etiske dilemmas pedagoger kan stå overfor i sitt daglige arbeid. I tillegg presenteres en nyttig refleksjonsmodell, designet for å heve den etiske bevisstheten og styrke dømmekraften hos pedagoger når de navigerer i komplekse etiske landskap. Boken diskuterer også Lærerprofesjonens etiske plattform og dens betydning for arbeidet med etikk i utdanningssektoren. Denne boken er spesielt rettet mot studenter i lærerutdanninger, men fungerer også som en verdifull fagbok for etablerte pedagoger som ønsker å videreutvikle seg og fornye sin profesjonelle praksis.