Everyone's Business av Amit Ron, Abraham A. Singer
Produktbeskrivelse
Virksomhet er politisk. Men hva innebærer dette for etikk i næringslivet? I en tid der bedrifter inaktivt deltar i politiske prosesser ved å finansiere kampanjer, ta stilling til sosiale spørsmål og heise flagg for identitetsgrupper, blir det tydelig at de også påvirker politikken gjennom daglige beslutninger om ansettelser og investeringer. Med et offentlig rom preget av polarisering, der folk forventer at store selskaper tar politisk stilling, stilles spørsmålet: hva skal en bedrift gjøre? I boken 'Everyone's Business' utforsker Amit Ron og Abraham Singer den uunngåelige politiske rollen som selskaper spiller i dagens samfunn. De argumenterer for at denne rollen både er et grunnleggende problem og en uunngåelig realitet innenfor forretningsetikk: Bedriftsmakt gjør forretningsetikk nødvendig, og omvendt må forretningsetikk arbeide for å dempe denne makten. Forfatterne fremhever at moderne virksomheters primære sosiale ansvar er overfor demokratiet. Dette innebærer at selskaper må ha som mål å unngå å bruke sin makt på måter som undergraver viktige demokratiske prosesser som valg, offentlig debatt og sosiale bevegelser. Boken presenterer en pragmatisk og presserende tilnærming til disse kritiske problemene.