Evidence-based Practice in Education av Tone (University of Oslo Norway) Kvernbekk
Produktbeskrivelse
I dagens utdanningsdebatt er termen 'what works' en dominerende del av diskursen, nært knyttet til evidensbasert praksis (EBP). Denne termen innbefatter konsepter og ideer som ansvarlighet, kompetanse, effektivitet, ansettbarhet, læringsutbytte, forutsigbarhet, kvalifikasjoner og testing. Utdanning og skolegang anses ofte som vellykkede når forhåndsbestemte resultater er oppnådd, noe som fører til en oppfatning om at utdanning krever vurdering, måling og dokumentasjon. I sin bok, fokuserer Tone Kvernbekk på å ytterligere utforske kjernen av EBP, samtidig som hun setter de politiske, etiske og profesjonelle dimensjonene til side. Bokens kapitler tar for seg flere grunnleggende spørsmål som nåværende litteratur ofte overser, inkludert: - Karakteren av bevisene som spiller en sentral rolle i EBP, både i praktisk resonnement og i situasjoner preget av usikkerhet. - Begrepet kausalitet som forutsettes i diskusjoner om produksjon av ønskede effekter.