Eksamen, karakterer, rangeringer, og Ofsted-rapporter - alle disse elementene misser essensen av skole og bidrar til å undergrave hele vår tilnærming til utdanning. 'En uunnværlig lesning – både underholdende og innsiktsfull – for alle som bryr seg om hvordan vi behandler unge mennesker' Observer. Hva er egentlig skolen til for? Basert på sine tyve års erfaring som lærer, utallige intervjuer og sin rolle i den britiske regjeringens kommisjon for sosial mobilitet, avdekker rektor Sammy Wright den grunnleggende misoppfattelsen som ligger til grunn for vårt utdanningssystem. Ved å fokusere på karakterene elevene får i tett definerte, akademiske fag, ender vi opp med å rangere dem og skolene våre som vinnere og tapere: noen elever settes på en bane mot universitetet, mens resten står igjen uforberedt for den virkeligheten de faktisk møter. Wrights underholdende og uvurderlige bok viser at skoler er – og bør være – så mye mer enn dette. Med visdom og humor, der idealisme og pragmatikk balanseres, skisserer han en bedre vei fremover.