Boken "Eye Tracking Methodology" utforsker bruken av videobaserte øyesporingssystemer med hornhinnerefleksjon, som er de mest tilgjengelige og kostnadseffektive systemene på markedet. Den tar for seg en rekke interessante og utfordrende anvendelser innen menneskelige faktorer, samarbeidsystemer, virtuell virkelighet, samt markedsføring og reklame. Den tredje utgaven er grundig revidert og utvidet, med nye kapitler som omhandler kalibreringsnøyaktighet, presisjon og korreksjon, avansert øyebevegelsesanalyse, binokulær øyebevegelsesanalyse, praktisk blikkanalyse, design og geografiske informasjonssystemer (GIS). Boken åpner med nyttig bakgrunnsinformasjon, inkludert en introduksjon til det menneskelige synssystemet og sentrale problemstillinger knyttet til visuell persepsjon og øyebevegelser. Forfatteren gir deretter en oversikt over øyesporingsenheter og gir en detaljert innføring i de tekniske kravene som er nødvendige for å installere et system og utvikle et applikasjonsprogram.