Brigid Brophy utga sin dyptstående og originale bok "Mozart the Dramatist" første gang i 1964, og reviderte den igjen i 1988. Boken er organisert etter tema, og gir strålende analyser av Mozarts fem mest berømte operaer: "Die Entführung aus dem Serail", "Le Nozze di Figaro", "Don Giovanni", "Cosi fan tutte" og "Die Zauberflöte". I et forord fra 1988 vurderes også "Idomeneo" og "La Clemenza di Tito" på ny. Brophys analyser er rike med perspektiver fra psykoanalyse, mytologi og kjønnslige relasjoner, men hun legger særlig vekt på Mozarts 'unike dyktighet' og hans 'dobbelte overlegenhet' både som 'klassisk' og 'psykologisk' kunstner. "En opplysende, forfriskende, tankevekkende og dypt menneskelig bok, av enorm verdi for enhver Mozart-elsker," påpeker Jane Glover. "Ingen har noen gang skrevet bedre om Mozart," uttaler Peter Conrad i Observer. Peter Gay i London Review of Books beskriver boken som "immens gledelig".