Denne banebrytende serien introduserer Paul Harris sin Simultaneous Learning-tilnærming til musikkundervisning. Boken gir omfattende veiledning om hvordan man kan forhandle seg gjennom de ni komposisjonene i ABRSMs publikasjon 'Piano Exam Pieces Grade 3 2015 & 2016', med fokus på en helhetlig tilnærming til læring. Hver komposisjon blir grundig analysert, og de essensielle 'ingredienser' for hvert stykke listes opp. Videre skisserer boken en rekke aktiviteter og ideer for forskjellige stadier, inkludert pre-notasjonsarbeid, introduksjon av notasjon, samt spilling og forbedring av stykket. For hver komposisjon finnes det også et kopierbart arbeidsark for elevene. Siden alle aspekter av musikkopplæring er sammenkoblet gjennom Simultaneous Learning-tilnærmingen, vil aktivitetene også styrke alle sider av eksamensforberedelsene. Øretrening, noterlesning, teori og øving på skalaer og arpeggier vil bli forbedret, og elevenes generelle forståelse av musikk vil bli betydelig utvidet.