Opplevelsen for besøkende har lenge vært et neglisjert aspekt innen museumpraksis, og har fått mindre akademisk oppmerksomhet enn områder som utstillingsdesign eller forvaltning av samlinger. Likevel er kvaliteten på besøksopplevelsen den viktigste faktoren som påvirker om besøkende vil komme tilbake til museet, eller anbefale et besøk til venner og familie. Dette er også det området innen museumpraksis som har gjennomgått de største endringene det siste tiåret. Bildet av en gammel sikkerhetsvakt som skriker til barn om ikke å ta på utstillingene er for lengst utdødd. I dag forventer museumsgjester å møte vennlige, kunnskapsrike og entusiastiske medarbeidere som er klare til å engasjere dem i museets tilbud på en interaktiv og spennende måte. Forventningene har aldri vært høyere, og mens de vokser, må museene utvikle de besøksopplevelsene de tilbyr for å imøtekomme disse kravene. Boken diskuterer prosessen med å levere en besøksopplevelse fra start til slutt, fra lansering av et nytt besøkskonsept og oppbygging av et team.