I en verden der informasjon er en stadig voksende ressurs, står mange fagpersoner innen informasjon, som arkivarer, spesialbibliotekarer, informasjonsledere og kunnskapsforvaltere, overfor utfordringen med å finne passende verktøy for emnebasert organisering. Mange av de etablerte standardene for dokumentbeskrivelse og organisering er enten for klumpete, unødvendig detaljerte eller kostbare å implementere og opprettholde. Andre tilgjengelige systemer kan vise seg utilstrekkelige for spesialiserte miljøer, og gir ikke den nødvendige sammenstillingen av informasjon. En skreddersydd systemløsning utviklet internt kan virke som svaret, men ofte mangler nødvendige ferdigheter for å utvikle et slikt system. Denne praktiske boken tar for seg viktige kriterier for valg av et emneforvaltningssystem, beskriver egenskapene til noen vanlige typer emneverktøy og gidder nybegynnere en trinn-for-trinn guide til å skape et system som passer til spesialiserte miljøer. Metodikken som benyttes er standardisert og anvendelig for alle som arbeider med informasjonsorganisering.