Dagens fokus innen høyere utdanning på studentengasjement, helhetlig utdanning, sosialt ansvar og partnerskap med lokalsamfunnet krever en betydelig holdningsendring for akademiske biblioteker, slik at de kan gjenvinne sin plass i kjernen av akademiske institusjoner som fornyer seg som sosiale virksomheter. Profesjonelt svar på sosiale trender innen akademia og samfunnet inkluderer tiltak som sammenkoblede tjenester, integrerte bibliotekarer, relasjonsstyring, innsiktsorienterte biblioteker og designtenkning. Imidlertid har slikt arbeid ofte vært begrenset til små deler av biblioteket og har ikke ført til den omfattende endringen i strategi og kultur som er nødvendig for å omforme biblioteker til dynamiske sosiale organisasjoner i en digital verden. Gradvis forbedring av tjenester, rom og strukturer er ikke tilstrekkelig. Den nåværende konteksten krever en radikal omtenkning av bibliotekets oppdrag og tjenestefilosofi for å justere ressurser, prosesser og praksiser til institusjonens behov. Nye arbeidsmetoder må veiledes av.