Færre endringer - mer utvilking av Viviane Robinson
Produktbeskrivelse
Boken "Færre endringer – Mer utvikling" av Viviane Robinson, utforsker hvordan ledere innen utdanningssektoren kan oppnå suksess med forbedringsarbeid i skolen. Robinson påpeker at det ofte er et betydelig press på ledere som kan føre til overfladisk tilnærming til endringer, noe som i sin tur hindrer målsetningen om å forbedre elevenes læringsutbytte. Gjennom boken benytter hun Argyris og Schöns teoretiske rammeverk om handlingsteorier for å underbygge sine argumenter. Hun argumenterer for at skoleledere må ta hensyn til lærernes eksisterende handlingsteorier. Dette innebærer en grundig sammenligning av gjeldende og ny handlingsteori i samarbeid med de som skal utføre de foreslåtte endringene. Robinson beskriver en prosess bestående av fire faser som er essensielle for å forbedre handlingsteoriene: Enighet om problemstillingen, undersøkelse av de nåværende handlingsteoriene, vurdering av fordelene ved dagens praksis sammenlignet med det ønskede, samt implementering og evaluering av effekten av en ny felles strategi. Boken er en uvurderlig ressurs for skoleledere og pedagogiske ledere som søker å skape varige og meningsfulle endringer i skolesystemet.