I boken '101 digitale grep' utforskes hva det innebærer at lærere besitter profesjonsfaglig digital kompetanse. Hva er forskjellen på digitale ferdigheter og andre grunnleggende ferdigheter? Hvilken betydning har digitale ressurser for elevenes refleksjon og dybdelæring? Disse sentrale spørsmålene finner du i bokens første del, hvor det også diskuteres hvordan digitale læringsressurser kan berike undervisningen og forbedre læringsutbyttet. Temaer som skriving og lesing i det digitale klasserommet og omvendt undervisning blir grundig behandlet. Dessuten belyses utfordringer knyttet til skolens digitalisering, samt viktigheten av kildekritikk når elevene konfronteres med et stadig økende antall digitale tekster. Boken benytter vitenskapelige, fagfellevurderte artikler i denne innledende delen, mens den andre delen presenterer '101 digitale grep' som kobler teori til praksis gjennom empiriske erfaringer og klasseromsstudier. De praktiske oppleggene gir lærere et rikt og variert verktøysett for undervisningen, med grep som ikke bare er fagovergripende, men også spesifikke for ulike fag.