Boken "101 grep for å aktivisere elever i matematikk" utforsker viktige spørsmål knyttet til matematikkundervisning. Hvordan kan feil i matematikk forstås som en mulighet for læring? Hvordan kan lærere fremme berikende matematiske samtaler som styrker elevenes forståelse? Og, hvordan kan dybdelæring kultiveres for å gi elevene en solid fundament av matematikkforståelse, slik at de kan se forbindelser mellom ulike konsepter og anvende det lærte i nye sammenhenger? I del I presenteres sju fagfellevurderte artikler med vitenskapelig tyngde, mens del II gir 101 praktiske metoder for undervisning. Boken knytter teori og praksis på en imponerende måte, basert på empiriske forskning og klasseromsstudier. Med den nye femårige lærerutdanningen forutsettes det at lærere i større grad tar rollen som forskere i sin egen undervisning og evner å teoretisere og rettferdiggjøre sine pedagogiske valg. "101 grep for å aktivisere elever i matematikk" tilbyr en verdifull ressurs for å forstå koblingen mellom teori og praksis. Dette verket tilfører ny forskningsbasert innsikt i feltet og er en uvurderlig ressurs for alle som ønsker å styrke elevers matematiske kompetanse gjennom hele deres 13-årige skoleløp. Bokas målgruppe inkluderer lærere, studenter, lærerutdannere og forskere.