I 'Barna og programmene' utforsker forfatterne Turi Pålerud og Monica Seland spørsmål knyttet til hvordan barnehagebarn tilegner seg sosial kompetanse. Boken stiller kritiske spørsmål om hvorvidt det er nødvendig med strukturerte pedagogiske programmer for å hjelpe barn å utvikle relasjoner, erkjenne og uttrykke følelser som glede og tristhet. Gjennom en grundig analyse av praksiser basert på slike programmer, setter boken fokus på hvordan disse forholder seg til etablerte barnehagepedagogiske tradisjoner. Forfatterne belyser kjente pedagogiske utfordringer, som balansen mellom barns rett til medvirkning og voksnes målsetninger. De tar også opp spørsmålet om hvordan barn lærer best – enten det skjer gjennom strukturert instruksjon eller i hverdagslivets spontane erfaringer. Dette er en praksisnær vitenskapelig publikasjon som henvender seg til fagpersoner og studenter innen barnehagefeltet. Monica Seland, som er professor i barnehagevitenskap ved Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning, har en solid bakgrunn innen forskning, med fokus på barns trivsel, medvirkning og evidensbasert praksis. Turi Pålerud er politisk rådgiver og bidrar med blant annet sine erfaringer og perspektiver innen dette viktige temaet.