Boken "Barnehagens arbeid med tidlig litterasitet" av Liv Gjems er et resultat av et omfattende forskningsprosjekt som retter fokus mot hvilke kunnskaper som er avgjørende for å støtte barns tidlige litterasitet. Tidlig litterasitet omfatter alle aspekter ved språklæring fra fødselen opptil åtteårsalderen. Dette inkluderer det muntlige språket som barn utvikler, som å lære ord, formulere setninger, og uttrykke seg selv, samt evnen til å forstå hva andre formidler. Disse språklige ferdighetene er essensielle når barna leker med hverandre, utforsker sine interesser, og deltar i ulike aktiviteter. Det muntlige språket barn tilegner seg innen skolestart legger et solid grunnlag for videre ferdigheter i lesing og skriving. Barnehageårene representerer dermed en kritisk fase i barns utdanning. Å utvikle et rikholdig muntlig språk er en krevende, men nødvendig læringsprosess, hvor barn er avhengige av at barnehagepersonalet har innsikt i hvordan de best kan støtte og oppmuntre ulike barns språklæring. Det stilles derfor store krav til barnehagepersonalet for å identifisere barnas interesser og tilpasse språklig støtte deretter. Barn lærer språk mest effektivt når de får diskutere emner som virkelig engasjerer dem, i selskap med barnehagepersonell de har gode og trygge relasjoner til, som oppfordrer dem til aktiv språkanvendelse. Boken belyser hvordan barns språktilegnelse utvikler seg fra barnehagestart, og beskriver mønstrene som preger språkutviklingen gjennom barnehageårene. Den gir også praktiske råd til personalet om hvordan de kan legge til rette for ordlæring og fremme meningsfulle samtaler i ulike aktiviteter og situasjoner.