Boken "Barnehagens hverdagsliv" tar for seg de sentrale begrepene læring og danning, som er en del av barnehagens formålsparagraf. Forfatterne undersøker hvordan disse begrepene kan forstås og hvordan de påvirker samspill og innhold i barnehagens daglige praksis. Gjennom vitenskapelige drøftinger tilbyr boken et praksisnært blikk på hvordan danning og læring kan integreres i hverdagen i barnehagen. Et viktig fokus i boka er på hvordan barnehagene har arbeidet prosessuelt med utviklingsarbeid, særlig med utgangspunkt i Kunnskapsdepartementets pilotprosjekt om barnehagen som læringsmiljø og danningsarena, som fant sted i 2012. Dette prosjektet gir en relevant kontekst for utviklingsarbeid i barnehagen, i tråd med strategien Kompetanse for framtidens barnehage, som strekker seg fra 2014 til 2020. Boken er viktig for ansatte i barnehagen, og den fungerer også som pensumlitteratur for barnehagelærerutdanning og ulike videreutdanninger, i tillegg til å være nyttig for ansatte ved universiteter og høyskoler.