Boken "Barnehagens møte med kulturelt mangfold" tar for seg barnehagens kritiske rolle i å fremme toleranse, lydhørhet og aksept for ulike identiteter i en mangfoldig verden. Forfatterne gir en dypere forståelse av hvordan barnehager, som huser barn, foreldre og ansatte med varierte språklige, kulturelle, etniske og religiøse bakgrunner, kan fungere som flerkulturelle fellesskap. Men å være en flerkulturell barnehage er ikke bare en betegnelse; det krever aktivt arbeid med praksiser som gjenspeiler dette mangfoldet i hverdagen. I denne boken fremheves barnehagens ansvar for å skape et inkluderende miljø, spesielt i samspillet med minoritetsfamilier, slik at disse familiene naturlig kan føle en tilhørighet i fellesskapet. Boken tar opp sentrale temaer som ikke-diskriminerende pedagogikk, kulturell forståelse, språklig mangfold, foreldresamarbeid og variasjon i oppdragelsespraksiser, samt delinger av praksiserfaringer fra barnehagen. Med et mål om å styrke kompetansen til ansatte i barnehagen, vil boken bidra til at familier med ulik bakgrunn alltid føler seg sett og hørt, uansett hvor de kommer fra.