I løpet av de siste 60 årene har barn og foreldres dagligliv gjennomgått betydelige endringer. Barnehagen har utviklet seg til en viktig kommunal tjeneste, og betingelsene for barnehagepedagogikk har fått en ny dimensjon. I boken 'Barnehagens opprinnelse, styring og praksis' tar Jan-Erik Johansson for seg barnehagens historie samt de konfliktene og motstanden som har preget dens utvikling. Med et særlig fokus på barnehagens røtter og misjon i Europa, utforsker han også hvordan dette har påvirket utbyggingen av barnehagesektoren i Norge. Boken stiller sentrale spørsmål knyttet til ekstern styring og de politiske lovene og rammeverkene som omgir barnehagen. Johansson argumenterer for at statlig styring, inkludert rammeplaner, reformer og kartlegging, ikke alltid oppnår de ønskede resultatene. Han fremhever viktigheten av å tilpasse barnehagens arbeid til de lokale behovene for å finne hensiktsmessige løsninger. Som en innføring i de komplekse aspektene ved barnehagepedagogikk, gir boken en dypere forståelse av fagfeltet. Jan-Erik Johansson har vært professor i barnehagepedagogikk ved Høgskolen i Oslo fra 1998 til 2016 og er nå professor emeritus ved OsloMet.