Antologien "Barnehagepedagogiske linjeskift" vever sammen essensielle tråder mellom barn, barnehage, profesjon, fagområder og teorier innen barnehagefeltet. Pedagogikk er ikke bare en isolert fagdisiplin, men fungerer som limet som binder sammen utdanning og profesjonsfeltet. Uten engasjerte og kritisk tenkende forskere, studenter og profesjonsutøvere, kan barnehagepedagogikken fort fremstå som en støvete og uinteressant samling av ideer. Denne antologien utforsker "det vi ennå ikke vet" ved å drøfte pedagogikk som et kreativt og kritisk reflekterende fagområde. Bidragene i boken skaper en kilde til tvil og uro i et barnehagelandskap hvor pedagogikkens unike særpreg i stadig større grad utfordres av politiske føringer og målbare krav. Antologien retter seg mot forskere og tenkere innen barnehagefeltet, og er også godt egnet for studenter og profesjonsutøvere. Redaktørene har et særskilt fokus på hvordan vår forståelse av feltet påvirkes av de teoretiske perspektivene vi bruker når vi forteller barnehagepedagogikkens historie.