Beredskapsøving og -læring er en viktig resurs for både enkeltpersoner og organisasjoner som står overfor krevende situasjoner. Gjennom omfattende trening og øving kan man bygge opp kompetansen som trengs for å håndtere kriser effektivt. Tradisjonelt har beredskapsorganisasjoner prioritert store fullskalaøvelser, under antagelsen om at jo større og mer realistisk øvelsen er, desto større blir det pedagogiske utbyttet. Likevel viser erfaringene at dette ikke nødvendigvis alltid er tilfelle. Denne boken presenterer en innovativ tilnærming til beredskapsøving, som utfordrer den etablerte tankegangen. Forfatterne foreslår en systematisk metode for øving og læring der forskjellige aktiviteter og øvelser kombineres for å maksimere både læring og ressursutnyttelse. Målet er at deltakerne skal utvikle essensielle ferdigheter og kunnskaper samtidig som organisasjonene får mulighet til å identifisere spesifikke forbedringsområder. Beredskapsøving og -læring henvender seg til studenter, forskere og yrkesutøvere innen beredskapsfeltet, og er et nyttig verktøy i akademiske studier samt i praktisk anvendelse av øvingsmetodikk.