I 'Broer og speil' utforsker forfatterne betydningen av fortellinger i sammenheng med interkulturell kompetanse, barns stedsfortellinger, og utviklingen av historiebevissthet. Boken belyser også hvordan hellige tekster kan påvirke meningsdanning, samt tar for seg samisk kultur, narrativ etikk, og etisk perspektiv på ulike former for folkeeventyr. Dette verket er særlig rettet mot barnehagelærerstudenter og yrkesaktive barnehagelærere, men er også relevant for alle med interesse for fortellingers rolle i undervisning og læring. Forfatterteamet, som underviser i samfunnsfag og religion, livssyn og etikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, omfatter Svein Sando, Sølvi Ann Fætten, Arnt Nordli, Marianne Schram, Gjertrud Stordal og Marit Halset Svare. Svein Sando, som også har redigert boken, har bidratt med to kapitler. Som professor i RLE med spesiell fokus på etikk, er hans bakgrunn variert, med publiseringer som strekker seg fra arkitektur til matematikk, men med en spesiell interesse for teknologietikk og profesjonsetikk.