Boken "Demokratiske praksiser i barnehagen" dykker ned i demokratiets rolle som livsform gjennom ulike aktiviteter, rutiner og relasjoner i barnehagen. Den stiller spørsmål ved hvordan vi kan oppfatte og forstå demokratiske praksiser i barns hverdag og utvikling. Forfatterne tar for seg viktige aspekter ved demokrati som et konsept, og hvordan dette kan bidra til en dypere forståelse av barnehagemiljøet. Gjennom varierte teoretiske perspektiver, belyser de premissene for demokratiske prosesser tilpasset barnehagen. Boken utforsker hvordan motstand, overskridelser og forhandling spiller en avgjørende rolle i dannelsen av demokratiske fellesskap, og hvordan disse elementene kan integreres i barns lek og læring. Det vektlegges at målet ikke nødvendigvis er å identifisere én riktig praksis, men å etablere et miljø for deltakelse og fellesskap, der åpenhet og vilje til endring står sentralt. Hvert kapittel bygger på praksisrelaterte forskningsprosjekter, som vever sammen teori og praksis på en meningsfull måte. Kirsten Elisabeth Jansen, med over tjue års erfaring fra barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Agder, har vært aktiv i forskning knyttet til barns rett til medvirkning. Jon Kaurel, doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Oslo, undersøker barnehagepolitikkens utvikling de siste femten årene, mens Turi Pålerud, politisk rådgiver i Utdanningsforbundet, bringer med seg bred erfaring fra både barnehage og utdanningsfeltet. Sammen gir forfatterne leseren verdifulle innsikter og verktøy for å fremme demokratiske praksiser i barnehagen.