Boken 'Dialoger i den flerspråklige barnehagen' utforsker språkarbeid i barnehagen, med et solid teoretisk fundament i Mikhail Bakhtins dialogiske perspektiv på kommunikasjon. Helt fra de første øyeblikkene i barnehagen er barn aktive deltakere i kommunikasjonen. Personalet har en viktig oppgave med å tilpasse sin kommunikasjon for å møte hvert barns unike behov. Gjennom å legge vekt på felles erfaringer mellom barn, deres familier, og de ansatte, kan barnehagen legge til rette for en sterkere utvikling av språkferdigheter. Boken inneholder en rekke analytiske begrep som kaster lys over hvordan språkarbeidet kan tilpasses for alle barn, uavhengig av språklig bakgrunn i en flerspråklig setting. Kapitlene gir en grundig analyse av hvordan kulturelle verdier påvirker dialogene, hvilken innvirkning barnehagens semiotiske landskap har på kommunikasjonen, og hvordan en dialogisk tilnærming i foreldresamarbeidet kan gi verdifull innsikt i barnas språklige praksis hjemme. Forfatterne presenterer et alternativt syn på kommunikasjon som en dialogisk prosess, der alle involverte parter konstant tilfører nye elementer til samtalen. Boken er nyttig for studenter, profesjonsutøvere, og forskere som arbeider innen barnehagefeltet.