Å oppnå ekspertise innen et spesifikt område, enten det gjelder praktiske ferdigheter, idrett, kunst eller teoretisk kunnskap, krever betydelig dedikasjon til øving. Men det å øve og samle erfaringer er ikke tilstrekkelig alene for å bli en anerkjent ekspert. Dette er et underbelyst tema i eksisterende faglitteratur. Denne boken utforsker de essensielle elementene som spiller en rolle i utviklingen av ekspertkompetanse. Spørsmål omkring læring, motivasjon, sosiale aspekter, talentutvikling, motoriske ferdigheter og improvisasjon adresseres grundig. Forfatterne baserer sine innsikter på omfattende psykologisk, pedagogisk og biologisk forskning. I tillegg inneholder boken bidrag fra etablerte eksperter på ulike felt, som deler sine erfaringer om de viktigste faktorene som har påvirket deres egen utvikling. Målgruppen er bachelor- og masterstudenter innen pedagogikk, psykologi, idrett og lærerutdanning, samt profesjonelle fra andre disipliner der ferdighetsutvikling er av betydning.