Hva kjennetegner god presseskikk? Dette fundamentale spørsmålet utforskes i 'Etikk for journalister' av Svein Brurås. Boken fungerer som en omfattende innføring i det yrkesetiske regelverket som profesjonelle journalister er forpliktet til, og som utgjør grunnlaget for arbeidet i redaktørstyrte medier. Forfatteren tar for seg de ulike etiske utfordringene og dilemmaene journalister møter i sitt daglige virke, og refererer til uttalelser fra Pressens Faglige Utvalg angående relevante temaer. Blant de sentrale emnene som drøftes, finner vi journalisters integritet, kravet om sannhet, samfunnsrollen, relasjonen til kildene, samt personvernet i journalistikken. 'Etikk for journalister' har vært en viktig del av pensum ved journalistutdanningene i Norge i mange år. I denne sjette reviderte utgaven dykker vi enda dypere ned i etiske problemstillinger relatert til moderne nettjournalistikk, inkludert presset om rask publisering, brukermedvirkning og delingskultur, samt bruken av sosiale medier i journalistikken. Boken tar også for seg journalistikkens grenser mot innholdsmarkedsføring og de mange utfordringene som oppstår i en kontinuerlig skiftende medieverden.