Produktbeskrivelse
Etikk er en viktig del av vår hverdag, der de fleste av oss ønsker å handle riktig og godt, samtidig som vi unngår gale og onde handlinger. Ofte agerer vi ut fra instinkt uten å reflektere dypt over våre valg. I enkelte situasjoner kan det imidlertid være vanskelig å fastslå hvilke handlinger som er de riktige. Denne boken er utformet med hensikt å hjelpe leserne til å utvikle en systematisk og grundig refleksjon rundt etikk, på en praktisk og tilgjengelig måte. «Etikk – en praktisk vinkling» presenterer ni fundamentale perspektiver på etikk, og undersøker de sentrale mønstrene innen hvert perspektiv, samt deres styrker og svakheter. Hensikten er at leserne skal kunne lære om et perspektiv, for deretter å reflektere over dette når de møter praktiske utfordringer i hverdagen. I denne tredje, reviderte utgaven er oppsettet lagt til rette slik at leseren kan tilegne seg verktøy for å analysere etiske dilemmaer både i hverdagen og arbeidslivet. Boken er beriket med et nytt kapittel som tar for seg kommunikasjon, makt og etikk, med mål om å utvide forståelsen for etikk for dem som arbeider i samhandling med andre. Boken har blant annet vært benyttet i utdanningen av lærere på grunnskolenivå, yrkesfaglærere, barnehagelærere, helsepersonell, politi og fengselspersonell, samt innen studier relatert til velferdsfag, veiledning og ledelse. Den har blitt godt mottatt i fagmiljøer, blant annet i Tidsskrift for Den norske legeforening og Præsteforeningens Blad i Danmark. Kjartan Skogly Kversøy er filosof og pedagog, og jobber som dosent ved OsloMet. Hans interesser omfatter praktisk hverdagsetikk og hvordan man kan tilrettelegge for gode samtaler og læringssituasjoner i grupper. Han opplever at muligheten for medvirkning ofte blir undervurdert når det gjøres arbeid med sårbare grupper. Kversøy fokuserer nå på tematikk knyttet til medborgerskap, inkludering, samt samarbeid med personer med utviklingshemming. Sammen med Marit Hartviksen har han skrevet boken «Samarbeid og konflikt – to sider av samme sak». Abdul-Razak Kuyini Alhassan er førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge. Født i Ghana, har han tilbragt store deler av sin høyere utdanning i Norge, og har også arbeidet både i Ghana og USA. Han har dyp kjennskap til de kommunikasjonsutfordringene som oppstår når mennesker møtes på tvers av kulturelle, språklige og miljømessige barrierer. Hans forskningsfokus er på spesialpedagogikk, flerkulturell utdanning, inkludering og barnevern.